La protecció i el confort són els dos atributs que s’associen normalment a la roba com a vestimenta, però aquest concepte està canviant mentre surt a la superfície una nova dimensió (la de la intel·ligència) que es pot integrar en els teixits per donar com a resultat els tèxtils intel·ligents, més coneguts com a i-textiles, smart textiles, electro-textiles, e-textiles, entre d’altres. Actualment es troba en expansió un nou sistema en el disseny que es troba entre la intersecció dels tèxtils, la electrònica i la ciència de la informació. Aquest nou sistema, anomenat “teixit intel·ligent”, és capaç d’obtenir reaccions interactives enviant senyals, processant informació i calculant respostes.
Així doncs els teixits intel·ligents es defineixen com a teixits que tenen la capacitat per reaccionar a les condicions ambientals gràcies a estimulacions mecàniques, tèrmiques, elèctriques o magnètiques. Es tracta de teixits que pensen per ells mateixos, i s’estan dissenyant per trobar noves aplicacions innovadores en el camp militar, en la seguretat pública, la sanitat, l’astronàutica, els esports, etc.
Actualment existeixen molts prototips i aplicacions que utilitzen tèxtils intel·ligents. El sector dels tèxtils intel·ligents és un sector que es troba en ple creixement i expansió. Cada vegada ens envolta més la tecnologia, i era d’esperar que ens la trobéssim algun dia en la nostra vestimenta.
Un dels avenços significatius en la integració de tèxtils, la detecció i la tecnologia sense cables el va marcar una samarreta intel·ligent Georgia creada l’any 1960 per la unitat militar dels Estats Units. Va ser pionera en una nova classe de sistemes de tèxtils coneguts com a estructures tèxtils adaptables i sensibles. L’objectiu d’aquesta samarreta era satisfer la necessitat de protegir els soldats en la batalla. Aquesta placa mare, contenia fibres òptiques que eren capaces de detectar ferides de bala i sensors especials que permetien conèixer les constants vitals del portador durant el combat.
Georgia Tech Wearable Motherboard
“Uno se refiere a los campos de la biónica en la que se toma como ejemplo la aleta del tiburón (referint-se al banyador amb estructura d’aleta de tauró que portava l’atleta Michael Phelps a les Olimpiades de Pekín, que va sorprendre a tothom amb la seva velocitat); el segundo paso de la innovación son productos que están en contacto con el cuerpo humano y monitorean alguna zona, lo que permite saber cómo está alguien. Y la tercera etapa es cuando el tejido me da algo que necesito, bien sea una medicina, un suavizante, me tranquiliza o calma mi estrés” [Rita Paradiso, Smartex-Italia]
Aquestes paraules ens serveixen per fer una classificació dels teixits intel·ligents en tres categories. Actualment existeix una classificació de tres tipus de tèxtils intel·ligents, o més ben dit tres espais en els quals es desenvolupen aquests, que van des del tèxtil que incorpora la tecnologia més senzilla fins al que incorpora la tecnologia més complexa.
1. Els teixits intel·ligents passius són els més primaris, aquells que només poden detectar les condicions ambientals.
A Barcelona hi resideix la seu d’una empresa anomenada SensingTex que es dedica al desenvolupament de teixits lumínics entre d’altres. Aquests teixits tenen incorporats uns sensors que detecten la presència humana a pocs centímetres de distància. També fabriquen teixit lluminós que es podria aplicar tant en la decoració de la casa com en moda i accessoris. Un altre producte interessant que han desenvolupat és el Pressure Sensor Tex, un sistema sensible que es col·loca en terres i és útil per al recompte de persones, ja que permet comptar el nombre de persones que entren i surten en esdeveniments, conferències, etc.
Luminous Tex, de SensingTex
Sensing Tex, de SensingTex
2. Els teixits intel·ligents actius són aquells que contenen sensors i actuadors a la vegada. Són capaços de detectar un senyal i reaccionar a partir d’aquest.
Rainbow Winters és una marca de moda Londinense que li dóna un factor extra a la seva roba, combinant les tendències amb dissenys interactius que es poden portar. El seu objectiu és crear un marc de sensacions i una experiència diferent a aquell qui porta els seus productes. Ja han sortit varies col·leccions en les quals es mostren dissenys molt curiosos, com ara un vestit que reacciona amb el contacte de l’aigua o els rajos solars i com a conseqüència canvia de colors, o un vestit que reacciona amb el soroll i canvia la seva gràfica segons la força d’aquests sons.
Mostra d'un vestit que reacciona amb els rajos solars, actualment ja a la venta a la seva botiga virtual.
El següent vídeo exposa el projecte Thunderstorm: Sound Reactive Dress mencionat anteriorment.
3. Els teixits ultra intel·ligents, la tercera generació, són els que tenen sensors que detecten les condicions ambientals, elements que fan que aquest actuï i a més, tenen la capacitat per adoptar aquestes condicions ambientals. Aquests tipus de teixits actuen com un cervell, capaç de raonar i activar capacitats.
Una altre empresa catalana situada al Maresme és Cetemmsa, un centre d’innovació que també es dedica a la investigació d’aquests teixits i patentar aplicacions o productes. Un dels projectes recents que s’estan duent a terme és el WIISEL, una plantilla anti-caigudes per persones grans. L’objectiu d’aquest producte és que, una vegada la persona ha col·locat la plantilla a la seva sabata, aquesta monitoritzi la seva manera de caminar. Això afectaria directament a la qualitat de vida de la persona ja que augmentaria la seguretat i disminuiria la possibilitat de caigudes.
Estructura de la plantilla WIISEL, de Cetemmsa
Studio Roosegaarde és un estudi holandès amb una segona seu a Shangai, que crea dissenys interactius que exploren la relació dinàmica existent entre l’espai, les persones i la tecnologia. Un dels projectes actuals és Intimacy 2.0, un projecte de moda que investiga la relació entre la tecnologia i la intimitat. Estan desenvolupant peces de vestir (o en podríem dir decoracions) que estan fets de cuir i unes làmines intel·ligents que es van fent transparents o opaques basant-se en trobades properes i personals amb la gent. És a dir, les interaccions socials determinen el nivell de transparència de les làmines, creant un joc sensual de sensacions i revelacions.
Els experiments resultants del disseny de teixits intel·ligents poden ser dissenys més o menys atractius, de fet a primera vista molts dels models dels dissenyadors semblen futuristes, irreals, ningú els portaria. Però el món de la moda creix a velocitat vertiginosa, i el de la tecnologia encara més. Cada vegada els dissenys seran més sobris, la tecnologia estarà més integrada i els preus del resultat final seran més assequibles. Definitivament és un sector amb molt de futur ja que és la síntesis del que ens farà la vida més còmoda i més simple, dirigit a totes les edats, i a tots els sectors. La investigació de nous materials és crucial per dur a terme el desenvolupament d’aquestes creacions, així com el coneixement de noves tecnologies, nous sistemes de vestuari i noves maneres d’integrar tot en un conjunt, per això els teixits intel·ligents aplicats en la vestimenta són una vessant que depèn de molts sectors per realitzar-se amb satisfacció.
Des del meu punt de vista, em sembla molt interessant la possibilitat de fusionar aquestes dues vessants ja que com hem vist les possibilitats són innumerables, i cada vegada n’apareixen més. Es poden desenvolupar aplicacions molt útils, en les que més d’una vegada hi hem pensat però ho crèiem molt futurista. Com a exemple, recordem la situació de cada hivern en la que anem abrigats i carregats, entrem al metro i hem d'aguantar la estona que sigui necessaria abans de treuren's tot el que portem damunt. En aquests moments s’han desenvolupat diversos prototips de jaqueta que regula la temperatura adaptant-se al seu entorn, i podria ser una solució a l'exemple que he proposat.
Per l’altre banda, em fa reflexionar el fet de pensar en que poc a poc la tecnologia ens va dominant, cada vegada en som més dependents fins al punt de que ja no podem viure sense ella. Sovint penso en que un dia deixarem de ser humans per convertir-nos completament en màquines robots.
Algunes marques de moda ja pensen en el futur més llunyà i exploten al màxim les possibilitats, tot i no incorporar tecnologia en els seus dissenys. Iris van Herpen és un clar exemple.
____
Lesia Trubat González
4ºGSD Elisava
____
Lesia Trubat González
4ºGSD Elisava
No hay comentarios:
Publicar un comentario